NEWSLETTER LISTOPAD 2020
NOWE PRZEPISY
W dniu 16.10.2020 r. w Dzienniku Ustaw 2020 r. pod poz. 1829 zostało ogłoszone Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii zobacz
zgodnie z § 26 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym od dnia 17.10.2020 r.): „do odwołania, w przypadku gdy przemieszczanie się następuje środkami publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2475 i 2493 oraz z 2020 r. poz. 400, 462, 875 i 1378) oraz pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą - danym środkiem transportu albo pojazdem można przewozić, w tym samym czasie, nie więcej osób niż wynosi 50 % liczby miejsc siedzących albo 30 % liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej dla danego typu środka transportu albo pojazdu przy jednoczesnym pozostawieniu w środku transportu albo pojeździe co najmniej 50% miejsc siedzących niezajętych.”
PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej zobacz
projekt określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej w zakresie: 1) eksploatacji liniowej; 2) obsługi i naprawy tramwajów, trolejbusów i autobusów, zwanych dalej „pojazdami”; 3) przy budowie, konserwacji i naprawach sieci trakcyjnej, torów tramwajowych i innych urządzeń; 4) kierowców i motorniczych pojazdów komunikacji miejskiej
projekt określa wymagania które będą musiały spełniać pomieszczenia pracy w zajezdniach i warsztatach
projekt określa zasady, które będą obowiązywać przy obsłudze i naprawie pojazdów oraz podczas manewrowania pojazdami na terenach zajezdni i warsztatów
projekt określa zasady wykonywaniaprac na wysokości oraz prac przy pojazdach
projekt określa zasady wykonywaniaprac przy sieci trakcyjnej oraz na torowiskach
projekt określa wymagania dotyczące warunków pracy prowadzących pojazdy na liniach komunikacyjnych w komunikacji miejskiej: obowiązkowe będą toalety oraz pomieszczenia przeznaczone do spożywania posiłków z wodą do picia dla prowadzących pojazdy na krańcu linii komunikacyjnej (albo umowa z podmiotem zewnętrznym, który zapewni korzystanie przez prowadzących pojazdy z toalety lub pomieszczenia do spożywania posiłków w odległości nie większej niż 200 m),
Kabiny prowadzących nowe pojazdy (czyli pojazdy, które nie były eksploatowane w dniu wejścia w życie projektowanych przepisów) liniowe komunikacji miejskiej powinny być klimatyzowane
organizatorze będą mieli 3 lata od wejścia w życie nowych przepisów na wyposażenie końcowych przystanków w toalety oraz pomieszczenia przeznaczone do spożywania posiłków.
Wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z 11.08.2020 r. sygn.. II Ca 722/20 zobacz
Sąd II instancji dopuścił możliwość nałożenia na pasażera, który podróżował bez biletu, kosztami monitu przedsądowego w wysokości 13,30 złotych,
Sąd uznał za niewiarygodne twierdzenia gapowicza, że nie zdążył skasować biletu bo poruszał się z torbami
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 maja 2020 r. PN.4131.207.2020 zobacz
uchwalane na gruncie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, warunki i zasady korzystania z udostępnionych operatorom i przewoźnikom przystanków, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, stanowią w istocie akt określający zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, o którym stanowi także przepis art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym
w zakresie delegacji ustawowej, nie mieści się uprawnienie do decydowania o przebiegu procedury, prowadzącej do zawarcia umowy na udostępnienie przystanku autobusowego. Wyżej wskazana materia należy do sfery wykonawczej.
przepisy, dotyczące pisemnego powiadomienia o zamiarze zmiany rozkładu jazdy oraz zmiany ilości przystanków należy ocenić jako wykraczające poza delegację ustawową. Obowiązki te mogą zostać uregulowane jedynie w umowie, nie mogą natomiast być wprowadzane do uchwały.
Kształtowanie postanowień umowy powinno mieć miejsce przy jej zawieraniu, a nie w uchwale.
PUBLIKACJE BRANŻOWE
Koronawirus a wsparcie dla sektora transportu, Prawo pomocy publicznej 2020 r. nr 5/6 z 2020 r. str. 14-19 zobacz
wybuch epidemii koronawirusa ma charakter siły wyższej
zgodnie z pkt 15 Komunikatu Komisji Europejskiej nr (2020/C 91 1 (01) z dnia 20.03.2020 r. w sprawie tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19” „na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE państwa członkowskie mogą również wypłacać rekompensaty przedsiębiorstwom w sektorach szczególnie dotkniętych przez epidemię (takich jak transport) lub organizatorom odwołanych wydarzeń z tytułu poniesionych strat będących bezpośrednim skutkiem epidemii. Państwa członkowskie mogą zgłaszać takie środki kompensacyjne, a Komisja będzie je oceniać bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE (10). Przewidziana w wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji zasada „pierwszy i ostatni raz” (11) nie obejmuje pomocy, którą Komisja uzna za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE, ponieważ taki rodzaj pomocy nie stanowi pomocy na ratowanie, pomocy na restrukturyzację ani tymczasowego wsparcia restrukturyzacyjnego w rozumieniu pkt 71 wytycznych. Państwa członkowskie mogą zatem rekompensować na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE straty bezpośrednio spowodowane epidemią COVID-19 przedsiębiorstwom, które otrzymały pomoc zgodnie z wytycznymi dotyczącymi ratowania i restrukturyzacji.” zobacz
Elektromobilność w gminach łapie poślizg Gazeta Prawna z 07.10.2020 r. .” zobacz
jednostki samorządu terytorialnego chcą przesunięcia terminu uruchomienia wymaganej liczby ładowarek i odpowiedniego udziału elektryków w posiadanej flocie. Resort klimatu nie wyklucza, że przystanie na część postulatów.
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
Masz pytania?
Skontaktuj się z naszym ekspertem
/
/