Przejdź do treści

NEWSLETTER MAJ 2021 r.

PRAWO TRANSPORTOWE – NEWSLETTER MAJ  2021 r. NOWE PRZEPISY Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii [Dz. U. 2021 r. poz. 861]  zobacz Od dnia 15 maja 2021 r. do dnia 5 czerwca 2021 r., w przypadku gdy przemieszczanie się następuje środkami publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym oraz pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą - danym środkiem transportu albo pojazdem można przewozić, w tym samym czasie, nie więcej osób niż wynosi 100% liczby miejsc siedzących albo 50% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej dla danego typu środka transportu albo pojazdu przy jednoczesnym pozostawieniu w środku transportu albo pojeździe co najmniej 50% miejsc siedzących niezajętych. W „Dzienniku Ustaw” z 19.05.2021 r. pod poz. 919 zostało opublikowane Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o transporcie drogowym [Dz. U. 2021 r. poz919]  zobacz W „Dzienniku Ustaw” z 19.04.2021 r. pod poz. 717 zostało opublikowane Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej [Dz. U. 2021 r. poz. 717]  zobacz   PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW W kwietniu 2021 r. nie odnotowałem projektów zmian przepisów, które powinny być tutaj przedstawione.   ORZECZNICTWO Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 marca 2021 r. II GSK 215/21  zobacz uchwalone przez radę gminy na podstawie art. 15 ust. 5 Prawa przewozowego przepisy porządkowe obowiązujące w gminnym regularnym przewozie osób mogą być adresowane nie tylko do pasażerów, lecz także do kierowców/przewoźników.   Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 15 kwietnia 2021 r. II SA/Bk 190/21 zobacz pismo Urzędu Marszałkowskiego informujące o treści przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym i odmawiające przewoźnikowi zawarcia umowy o świadczenie usług przewozowych nie jest decyzją administracyjną, od której przysługiwałoby odwołanie.   Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 22 kwietnia 2021 r. II GSK 798/18 zobacz Samowolne działanie kierowcy, którym przedsiębiorca posługuje się przy wykonywaniu działalności (np., jak w niniejszej sprawie, okoliczność, że kierowca "zapomni" o wykonaniu danego obowiązku) w żadnym razie nie może zostać zakwalifikowane jako zdarzenie spowodowane wystąpieniem nadzwyczajnych, nieprzewidywalnych i niezależnych od przedsiębiorcy okoliczności, o których mowa w art. 92c ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym, a w istocie rzeczy jest ono wyłącznie skutkiem niewłaściwej organizacji pracy samego przedsiębiorstwa oraz wynikiem braku właściwych rozwiązań mających na celu zdyscyplinowanie pracownika.   Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 kwietnia 2021 r. I SA/Ke 63/21 zobacz rada gminy nie może określić w uchwale w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców podjętej na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 6 i ust. 2, art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym które z przystanków są początkowe, końcowe czy "przelotowe" ponieważ prowadzi to do nieuprawnionego ograniczenia uprawnienia przewoźnika do zaproponowania rozkładu jazdy i linii komunikacyjnej.   PUBLIKACJE BRANŻOWE Pandemia nie spowolni rozwoju transportu „Wspólnota” z 19.12.2020 r. str. 54-55 zobacz w 2019 r. wpływy ze sprzedaży biletów w Warszawie pokryły 37 % kosztów, dlatego w 2019 roku Warszawa dopłaciła 916,98 złotych w przeliczeniu na jednego mieszkańca   Paweł Swianiewicz, Julia Łukomska, Dopłaty do lokalnego i regionalnego transportu zbiorowego „Wspólnota” z 19.12.2020 r. str. 48-51 zobacz Dopłaty do lokalnego i regionalnego transportu zbiorowego dynamicznie rosną od niecałych 2 miliardów rocznie w 2001 roku do 7,5 miliarda w 2019 roku dotacje powiatów stanowią mniej niż 1 procent popyt mierzony liczbą przewiezionych pasażerów spadł o 60 % w okresie od 1986 r. do 2017 r., ale w ostatnich latach trend spadkowy wyhamował ceny biletów są na tyle niskie że nie przekraczają progu, po przekroczeniu którego popyt staje się wrażliwy na cenę największe znaczenie dla popytu na usługi transportu zbiorowego ma częstotliwość kursów zwiększenie liczby połączeń pomaga odwrócić trend spadającej liczby pasażerów   Katarzyna Nocuń, Ostatnia szansa na dopłatę do PKS-ów. Coraz więcej chętnych „Gazeta prawna” z 06.04.2021 r. str. B9  zobacz Wojewodowie ogłaszają kolejne nabory wniosków na dopłaty do deficytowych linii. Zainteresowanie jest duże, a środki w niektórych regionach się kończą. W niektórych miejscowościach autobusy z dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) są jedyną opcją dla mieszkańców na dotarcie do większych ośrodków.   W dniu 23.04.2021 r. odbyło się seminarium Parlamentarnego Zespołu ds. Zbiorowego Transportu Publicznego oraz Inwestycji Kolejowych oraz senackiej Komisji Infrastruktury „Funkcjonowanie i przyszłość transportu publicznego w Polsce’’ zobacz dr Michał Wolański z SGH: samorządy nie organizują przewozów, bo nie muszą, po epidemii trzeba doraźnie ratować połączenia i przewoźników, a długofalowo tworzyć zintegrowane systemy taryfowo-biletowe obejmujące komunikacje komercyjną i dotowaną Marcin Gromadzki: jest zbyt wiele szczebli organizatorów publicznego transportu zbiorowego   Autor: radca prawny Jędrzej Klatka

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/