Przejdź do treści

PRAWO TRANSPORTOWE – NEWSLETTER STYCZEŃ 2021 r.

1. NOWE PRZEPISY Ustawa z dnia 19 listopada 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 Dz. U. 2020 r. poz. 2400  zobacz art. 84 ustawy nowelizuje art. 78 w ust. 1, w art. 79 w ust. 1 i 2, w art. 80, w art. 82 w ust. 2 oraz w art. 87 w ust. 1 i 3, a także art. 81, w art. 85 w ust. 2 oraz w art. 90 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym wydłużając ważność zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym do dnia 31 grudnia 2021 r.   Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym Dz. U. 2020 r. poz. 2328  zobacz Rozporządzenie ustala tekstowa oraz graficzną część planu transportowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym oraz linii komunikacyjnych w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, o których mowa w art. 9 ust. 1a ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (linie komunikacyjne w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym zapewniające połączenie komunikacyjne między sąsiednimi województwami, które mają szczególne znaczenie dla dostępności sieci komunikacyjnej i spójności połączeń komunikacyjnych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej).   Zmiana Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną, pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną, pomoc na infrastrukturę lokalną, pomoc na rzecz regionalnych portów lotniczych oraz pomoc na rzecz portów Dz. U. 2020 r. poz. 2343  zobacz zmiana wydłuża do 31 grudnia 2021 r. możliwość podejmowania przez rady gmin uchwal w sprawie zwolnienia z podatku od środków transportowych   Ustawa z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw Dz. U. 2020 r. poz. 2275  zobacz zmianę  zobacz tekst nowego Prawa zamówień publicznych ujednolicony przez Urząd Zamówień Publicznych zmiana ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi rozszerza wyłączenie stosowania ustawy o umowie koncesji do umów koncesji, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 1, z późn. zm.4));”, (art. 5 ust. 1 pkt 3 lit. k). zmiana nowego Prawa zamówień publicznych jest efektem analizy przepisów w okresie ich vacatio legis oraz powstałej w jej wyniku potrzeby doprecyzowania brzmienia poszczególnych jej przepisów, w celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych, jakie mogą powstać w związku z ich stosowaniem. doprecyzowano przepisy dot. trybu podstawowego przy zamówieniach poniżej progów unijnych zrezygnowano z regulowania w nowej ustawie Pzp zamówień bagatelnych jeżeli umowa została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert początkowym terminem ustalenia zmiany wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert (art. 439 ust. 3)   W sylwestrowym Dzienniku Ustaw opublikowano przepisy wykonawcze do nowego Prawa zamówień publicznych: Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie wzoru planu postępowań o udzielenie zamówień Dz. U. 2020 r. poz. 2362  zobacz Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie informacji o złożonych wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertach przekazywanej Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych Dz. U. 2020 r. poz. 2406  zobacz Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy Dz. U. 2020 r. poz. 2415  zobacz Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Dz. U. 2020 r. poz. 2434  zobacz Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania Dz. U. 2020 r. poz. 2437  zobacz Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych Dz. U. 2020 r. poz. 2439  zobacz   2. PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW W dniu 17.12.2020 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Uchwalona przez Sejm ustawa została przekazana do Senatu. W dniu 11 stycznia 2021 r. planowane jest rozpatrzenie ustawy na 36 posiedzeniu senackiej Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Projektowane przepisy pozbawiają przewoźników wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej możliwości otrzymania wsparcia finansowego za miesiące obowiązywania ograniczeń w przemieszczaniu się środkami publicznego transportu zbiorowego w zakresie liczby zajętych miejsc siedzących albo miejsc siedzących i stojących w sto-sunku do dokumentacji technicznej lub techniczno-ruchowej pojazdu  zobacz Zgodnie z art. 1 pkt 25 w/w nowelizacji w ustawie o szczególnych rozwiązaniach … po art. 15zzzzl4 dodaje się art. 15zzzzl5 i art. 15zzzzl6 w brzmieniu: "Art. 15zzzzl5. 1. W celu przeciwdziałania skutkom COVID-19 przewoźnicy wykonujący przewozy autobusowe oraz operatorzy przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej, otrzymują wsparcie finansowe za miesiące obowiązywania ograniczeń w przemieszczaniu się środkami publicznego transportu zbiorowego w zakresie liczby zajętych miejsc siedzących albo miejsc siedzących i stojących w stosunku do dokumentacji technicznej lub techniczno-ruchowej pojazdu, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2021 r. 2. Wysokość wsparcia, o którym mowa w ust. 1, ustala się: 1) dla przewoźników, o których mowa w ust. 1, na poziomie kwoty dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich, o której mowa w art. 8a ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 295), rozliczonej za odpowiadające im miesiące roku 2019, pomniejszonej o przekazane tym przewoźnikom dopłaty na finansowanie utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów za te miesiące; 2) dla operatorów, o których mowa w ust. 1, na poziomie rekompensaty, o której mowa w art. 54 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, rozliczonej za odpowiadające im miesiące roku 2019, pomniejszonej o przekazaną tym operatorom rekompensatę na finansowanie utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów za te miesiące. 3. Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywane z budżetu państwa ze środków zaplanowanych w budżecie właściwego wojewody przeznaczonych na krajowe pasażerskie przewozy autobusowe. 4. Środki finansowe są przekazywane przez właściwego miejscowo marszałka województwa na podstawie wniosku złożonego przez przewoźnika, o którym mowa w ust. 1, lub organizatora publicznego transportu zbiorowego na podstawie wniosku złożonego przez operatora, o którym mowa w ust. 1. 5. Kwotę wsparcia finansowego ustala się odrębnie dla każdej z utrzymanych linii komunikacyjnych za każdy miesiąc, w którym obowiązywały ograniczenia w przemieszczaniu się środkami publicznego transportu zbiorowego w zakresie liczby zajętych miejsc siedzących albo miejsc siedzących i stojących w stosunku do dokumentacji technicznej lub techniczno-ruchowej pojazdu. 6. Przewoźnik, o którym mowa w ust. 1, a w odniesieniu do przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej - organizator tych przewozów, przedkłada właściwemu miejscowo marszałkowi województwa rozliczenie wsparcia finansowego w terminie 45 dni od dnia jego otrzymania. 7. W rozliczeniu wsparcia finansowego, o którym mowa w ust. 6, przedstawia się odrębnie poniesione koszty i przychody związane ze świadczeniem usług przewozu osób oraz kwotę deficytu stanowiącą różnicę między tymi pozycjami i podlegającą rozliczeniu. 8. Kwota deficytu jest rozliczana przez właściwego miejscowo marszałka województwa do wysokości przekazanych środków finansowych. 9. W przypadku gdy kwota deficytu za dany miesiąc jest mniejsza od kwoty przekazanych środków finansowych, nierozliczona kwota podlega zwrotowi. 10. W celu weryfikacji rozliczenia, właściwy miejscowo marszałek województwa może żądać od przewoźnika wykonującego przewozy autobusowe oraz od organizatora przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dokumentów potwierdzających informacje zawarte w rozliczeniu, o którym mowa w ust. 6, w tym przeprowadzania kontroli i zlecania - na koszt beneficjentów tego wsparcia - kontroli dokumentów związanych z przedkładanymi rozliczeniami. 11. Wsparcie finansowe, o którym mowa w ust. 1, stanowi pomoc publiczną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej i może być udzielone zgodnie z postanowieniami zawartymi w decyzji Komisji Europejskiej, wydanej w wyniku notyfikacji.   Od kilku lat funkcjonuje związek metropolitalny w województwie śląskim – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Senatorowie chcą utworzyć związki metropolitalne także w aglomeracji łódzkiej i trójmiejskiej: Senacki projekt ustawy o łódzkim związku metropolitalnym  zobacz Senacki projekt ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim  zobacz   Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania wodoru (wersja z 18.12.2020 r.)  zobacz projekt określa zasady udzielania pomocy publicznej na stacje ładowania i stacje tankowania wodoru. Pomoc może zostać udzielona na:   3.ORZECZNICTWO Wyrok WSA w Krakowie z 15.12.2020 r. sygn. III SA/Kr 617/20  zobacz Jeżeli osoba zarządzającego transportem uprawdopodobni, że w ogóle poza jej wiedzą firma transportowa zawarła umowę na przewóz z kierowcą samochodu, to nie można obciążyć ją odpowiedzialnością za naruszenia podlegające karom pieniężnym.   4.PUBLIKACJE BRANŻOWE  Zakaz wjazdu trującym autem musi objąć mieszkańców strefy „Gazeta Prawna” dodatek „Samorząd i Administracja” z 02.12.2020 r. str. B9  zobacz Miasta, które chcą ograniczyć emisję spalin na swoim terenie, już teraz powinny zaczynać prace nad strefami czystego transportu - mówi Bartosz Piłat, ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. polityk transportowych Zielony transport jeszcze zieleńszy “Gazeta Prawna” z 16.12.2020 r. str. A10 Bardziej wyśrubowane warunki recyklingu akumulatorów mają przekonać do ekologicznego transportu przeciwników rewolucji. Na początku koszty jak zwykle poniesie klient.   Trudno dostępne rozkłady jazdy “Gazeta Prawna” z 30.12.2020 r. str. A9 zobacz Prawo nie nakazuje przewoźnikom autobusowym prezentacji rozkładów jazdy w Internecie, bo nie mają oni obowiązku prowadzenia stron www.   Interpelacja nr 16172 do Ministra infrastruktury w sprawie utworzenia centralnej ewidencji rozkładów jazdy przewoźników autobusowych Posłanka Paulina Matysiak w dniu 07.12.2020 r. zapytała Ministra Infrastruktury:  zobacz 1. Czy przy planowanej nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym pojawią się przepisy dotyczące formatu prezentacji rozkładu jazdy autobusów zawierające takie dane jak czcionka, rozmiar czy prezentacja rozkładu z użyciem alfabetu Braille’a? 2. Czy przy planowanej nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym przewiduje się utworzenie centralnej ewidencji rozkładu jazdy autobusów na wzór Portalu Pasażera PKP PLK? 3. Czy przy planowanej nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym ustawodawca przewiduje obowiązek nałożenia na przewoźnika autobusowego informacji o rozkładzie jazdy autobusów w internecie? Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber w dniu 21.12.2020 r. w odpowiedzi na w/w interpelację napisał, że „mając na uwadze rozdrobnienie, jakim charakteryzuje się rynek przedsiębiorców autobusowych i dominującą prywatną własność tych podmiotów, utworzenie centralnej ewidencji rozkładów jazdy w przewozach  autobusowych jest przedsięwzięciem typowo komercyjnym i powinno być realizowanie przez podmioty prywatne.”  zobacz   Autor: radca prawny Jędrzej Klatka    

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/