NEWSLETTER KWIECIEŃ 2021 r.
NOWE PRZEPISY
W „Dzienniku Ustaw” z 25.03.2021 r. pod poz. 541 zostało opublikowane Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. 2021 r. poz. 541. zobacz
Ustawa z dnia 16 grudnia 2020 r. o rozliczaniu ceny lokali lub budynków w cenie nieruchomości zbywanych z gminnego zasobu nieruchomości Dz. U. 2021 r. poz. 223 zmieniła art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Dz. U. poz. 1123 oraz z 2020 r. poz. 875, 1565, 1747 i 2338):
do kryteriów, które bierze pod uwagę Wojewoda, rozpatrując wniosek,został dodany nowy pkt 8: zapewnienie dostępności komunikacyjnej terenów objętych przedsięwzięciami lub inwestycjami powiązanymi z przedsięwzięciem infrastrukturalnym, o których mowa w art. 5c ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (Dz. U. z 2020 r. poz. 508 oraz z 2021 r. poz. 11 i 223).".
2. PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW
W marcu 2021 r. nie odnotowałem projektów zmian przepisów, które powinny być tutaj przedstawione.
3. ORZECZNICTWO
Wyrok WSA w Krakowie z 18.03.2021 r. I SA/Kr 12/21 zobacz
przekazywana rekompensata ma na celu dofinansowania ogólnych kosztów działalności operatora i nie można jej powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi VAT.
Celem rekompensat przyznawanych w oparciu o ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej czy też na podstawie art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym jest przede wszystkim pokrycie strat związanych z tego rodzaju działalnością (ewentualnie uzyskanie rozsądnego zysku).
wpływ rekompensaty na cenę świadczonych usług istnieje, to jednak na gruncie art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie może być oceniany jako bezpośredni.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 24.03.2021 r. w sprawach połączonych C‑870/19 i C‑871/19 zobacz
w wypadku nieprzedstawienia przez kierowcę pojazdu drogowego poddanego kontroli wykresówek urządzenia rejestrującego dotyczących kilku dni pracy w okresie obejmującym dzień kontroli i 28 poprzedzających go dni właściwe organy państwa członkowskiego miejsca kontroli są zobowiązane do stwierdzenia jedynie jednolitego naruszenia obciążającego tego kierowcę i do nałożenia na niego tylko jednej kary.
4. PUBLIKACJE BRANŻOWE
A. Tarka „Dopłata do komunikacji miejskiej bez podatku” „Rzeczpospolita” z 25.03.2021 r. str. A12 zobacz
Rekompensata od samorządu na pokrycie strat związanych z publicznym transportem zbiorowym nie wchodzi do podstawy opodatkowania VAT.
Agnieszka Dylong “Publiczny transport zbiorowy w in- house” „Przetargi publiczne” 2021 r. Nr 2 str. 29-33 zobacz
Udzielanie zamówień publicznych na usługi publicznego transportu zbiorowego odbywa się co do zasady w sposób odmienny niż w przypadku innych rodzajów usług. Konieczne jest tu odwołanie się m.in. do rozporządzenia 1370/2007 czy do przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Marcin Szymankiewicz “Przystanki i dworce są w całości wykorzystywane w działalności gospodarczej” „Rzeczpospolita – dodatek Dobra Administracja” z 02.03.2021 r. str. I3 zobacz
Świadczenie przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), czyli jednostkę budżetową Gminy (Miasta) usług w zakresie transportu zbiorowego stanowi działalność gospodarczą. Czynności wykonywane w ramach tej działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
zakupy dokonywane przez ZTM służą jedynie celom prowadzonej działalności gospodarczej, co daje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.
gmina nie jest zobowiązana do stosowania prewspółczynnika przy dokonywaniu odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przez ZTM związanych z działalnością ZTM.
Krzysztof Śmietana “Autobusowy lider z przestarzałą flotą” „Gazeta Prawna” z 10.03.2021 r. str. A12 zobacz
Z 122 tys. autobusów jesteśmy potęgą transportową w Europie.
Średnia wieku polskich autobusów wynosi ponad 15 lat. Średnia dla całej Unii wynosi niecałe 12 lat.
w Krajowym Planie Odbudowy założono 4,5 miliarda złotych na zakup ok. 1200 nisko- i zero-emisyjnych autobusów.
Krzysztof Śmietana “Zielona komunikacja miejska – jest szansa na bezzwrotne dotacje do 100 proc. inwestycji” „Gazeta Prawna” z 10.03.2021 r. str. C2 zobacz
Resort klimatu przewiduje, że na przełomie lat 2021 i 2022 samorządy będą mogły zgłaszać wnioski o dopłaty do zakupu autobusów ekologicznych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Na ten cel ma trafić aż 4,5 mld zł.
Bartosz Jalubowski “ Zielony transport kluczem do zrównoważonej gospodarki” „Klub Jagielloński” z 10.02.2021 r. zobacz
W ostatnich latach mobilność Polaków stale rośnie, choć mieszkańcy naszego kraju wciąż przemieszczają się relatywnie niewiele.
Polska jest w unijnym ogonie, jeśli chodzi o korzystanie z kolei pasażerskiej. Przeciętny Polak odbywał w 2018 r. zaledwie 8,2 podróży kolejowych rocznie. Niższe wyniki notują tylko kraje bałkańskie oraz Grecja, Litwa i Estonia. Na Słowacji przeciętny obywatel odbywa rocznie ponad 14 podróży pociągiem, Czech prawie 18, a Niemiec prawie 35.
Adam Woźniak “Pandemia mocno bije w publiczny transport” „Rzeczpospolita” z 16.03.2021 r. str. A20 zobacz
Praca zdalna i przesiadka do prywatnych aut zmniejszyła frekwencję w miejskiej komunikacji. Szanse, by wróciła do dawnego poziomu, coraz bardziej słabną.
Koronawirus może trwale obniżyć atrakcyjność publicznego transportu, bo poważnie zmienia nawyki komunikacyjne Polaków. Im dłużej trwa pandemia, tym trudniejsza będzie odbudowa rynku.
Autor: radca prawny Jędrzej Klatka
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
Masz pytania?
Skontaktuj się z naszym ekspertem
/
/